Twitter Says It Bans State-Media Ads, But Gets Paid to Spread US Government Messaging

0
30

Twitter says it bans ads from state-affiliated media but the U.S. government’s Voice of America’s VOA Farsi pays Twitter corporation huge sums to spread disinformation against Iran & other foreign adversaries, reports Ben Norton.

By Ben Norton
The Grayzone

Twitter has demonstrated a clear, consistent bias in favor of the U.S. government and its geopolitical interests. The social media giant has also repeatedly lied about its policies on state-backed media outlets.

Twitter unveiled a new feature on August 6 that labels government-affiliated media on the platform. Users immediately pointed out the social network’s double standards: Chinese and Russian state-backed media have been designated, but not state-backed media outlets funded by Western governments.

So according to Twitter, China and Russia have “state-affiliated media” but the UK and Canada don’t.

As on YouTube and Facebook, this labeling double standard is intentional. Social media giants are doing the bidding of the US state to discredit unapproved “enemy” perspectives. pic.twitter.com/q9dFSdSKEe

— Ajit Singh (@ajitxsingh) August 6, 2020

Twitter Support claimed it decided to start labeling government-affiliated accounts from the five permanent members of the United Nations Security Council: the U.S., UK, France, Russia, and China. Oddly, state-funded media outlets from the first three NATO countries have not been labeled.

We chose to start out with the 5 permanent members of the UN Security Council: China, France, Russian Federation, the United Kingdom, and the United States. We don’t plan to make these labels exclusive to these countries and will expand them to more countries in the future.

— Twitter Support (@TwitterSupport) August 6, 2020

 

The lies flow from there. When it announced this new policy, Twitter Support claimed, “For clarity: we don’t let state-affiliated media accounts advertise on Twitter.”

This is categorically false.

When it comes to conversations with government and state-affiliated media accounts on Twitter, we’re helping to make the experience more transparent.

We’ll now use two distinct profile labels for these types of accounts, so you can easily identify them and their Tweets. (1/2) pic.twitter.com/JW67o422MO

— Twitter Support (@TwitterSupport) August 6, 2020

Twitter hosts a web page called the “Ads Transparency Center,” where it publicly discloses all of the paid advertisements, known as “sponsored tweets,” that the website puts into users’ feeds.

A search in the Ads Transparency Center for the official, verified Twitter account of the U.S. government’s Voice of America, and specifically its Persian-language arm VOA Farsi, shows that the state-affiliated media outlet had paid Twitter to publish dozens of ads just in the first week of August.

That means that a U.S. state-affiliated media outlet published more than 60 individual ads on Twitter in a mere seven days – the same week when Twitter reaffirmed its ban on ads from state-affiliated media outlets.

Many of these ads quoted speeches from President Donald Trump and Secretary of State and former CIA Director Mike Pompeo. Others spread fears about coronavirus in Iran, and called for removing the Iranian government.

Voice of America (VOA) is a U.S. government propaganda outlet. This is indisputable. Even the History Channel, in an article on the launching of Voice of America in 1947, acknowledged that the “VOA effort was an important part of America’s propaganda campaign against the Soviet Union during the Cold War.”

And of the state propaganda organs funded by the U.S. government, VOA Persian is the most extreme. It is a weapon of information warfare aimed directly at the Iranian government.

The former senior managing editor of VOA Persian described the outlet as “a mouthpiece of Trump — only Trump and nothing but Trump.” The former executive editor added that the U.S. government-funded network just publishes “blatant propaganda,” with “no objectivity or factuality.”

Twitter, however, apparently sees no problem with allowing this Washington propaganda organ to spit out constant disinformation – and the company profits handsomely from its anti-Iran ads.

U.S. Agency for Global Media & CIA’s Global Network

Western government-backed information warriors reacted to Twitter’s double standard on the labeling of state-affiliated media outlets with glee, insisting that Voice of America was somehow “independent” of the U.S. government which oversees and bankrolls it.

In reality, Voice of America falls under the jurisdiction of the U.S. Agency for Global Media (USAGM). This is a rebranding of the U.S. government’s Broadcasting Board of Governors (BBG).

USAGM states very clearly on its website that its first goal is to “Be consistent with the broad foreign policy objectives of the United States.” In other words, USAGM is a soft-power arm of the U.S. government, along with all of its constituent platforms, including Voice of America, Radio Free Europe / Radio Liberty, and Radio Free Asia.

USAGM adds that some of its top broadcasting principles are, “Clear and effective presentation of the policies, including editorials, broadcast by the Voice of America, which present the views of the United States Government and responsible discussion and opinion on those policies,” as well as, “The capability to provide a surge capacity to support United States foreign policy objectives during crises abroad.”

Radio Free Europe and Radio Free Asia were created as CIA fronts to spread disinformation targeting the Soviet Union and communist China, in hopes of destabilizing and ultimately overthrowing their governments.

The New York Times acknowledged this in a 1977 report, referring to them as instruments in a “Worldwide Propaganda Network Built by the CIA.”

Journalist Yasha Levine has documented the CIA’s role in setting up these U.S. government propaganda organs, noting that Radio Free Europe / Radio Liberty had originally even been named Radio Liberation from Bolshevism.

Twitter’s Work with Western Governments

The Grayzone has extensively documented Twitter’s censorship of accounts in countries Washington has targeted for regime change.

Thousands of people, including journalists, activists, and civilians who are unaffiliated with their governments, in Venezuela, Iran, Syria, Russia, China, and beyond have had their profiles suspended or restricted by the social media giant.

This is part of a larger context of Big Tech corporations silencing voices, and even entire media outlets, that are critical of U.S. foreign policy, under pressure by the U.S. government.

When Twitter first announced, in August 2019, that it would ban advertising from state-affiliated media outlets, The Grayzone noted that the social media corporation was working with hawkish organizations funded by the U.S. government and its European allies.

Among the so-called NGOs that Twitter chose to rely on to define “state-controlled media” was ironically Freedom House, a right-wing lobby group that is itself bankrolled by U.S. government grants, and which produces reports whitewashing Washington-backed dictatorships while demonizing foreign adversaries.

Twitter’s links to Western governments go even deeper. In 2019, Middle East Eye revealed that the top Twitter executive who edits Middle East-related content on the platform also works for the UK military’s psychological warfare unit.

This senior Twitter executive, Gordon MacMillan, serves in the British army’s 77th Brigade, which uses social media networks and the internet to wage what its officials openly call “information warfare.”

By allowing U.S. government propaganda organs to publish constant paid ads while hiring British psy-ops soldiers, Twitter has been effectively transformed into an arm of Western state media – but without the warning label.

Ben Norton is a journalist and writer. He is a reporter for The Grayzone, and the producer of the Moderate Rebels podcast, which he co-hosts with Max Blumenthal. His website is BenNorton.com, and he tweets at @BenjaminNorton.

Consortium News

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here